een poëtische museumnaam

Het museum is genoemd naar het gedicht In Flanders Fields van de Canadese dokter John McCrae. Een grafisch beeld geeft een moderne interpretatie aan de rijen bloeiende poppies die de tekst wereldberoemd maakten.

Een korte beeldmontage schetst waar en wanneer het gedicht is ontstaan, en mondt uit in de filmopname van de allereerste uitvoering van Pax pro Patria (2015). In deze liedsuite creërde de Ieperse componist Maarten De Splenter een prachtige versie van het gedicht als middenstuk.

het gedicht en de dichter

Schone Oorlogskunsten

De historische en thematische verhaallijnen worden doorheen de hele tentoonstelling ingekleurd met de bijzondere oorlogsgetuigenis van beeldende kunstenaars.

De olieverfstudies van de Belgische schilder Alfred Bastien tonen het onder water gezette landschap van de IJzer vlakbij Nieuwpoort, en de brand van de Ieperse Lakenhallen op 22 november 1914. Op het einde van de tentoonstelling keert Bastien terug met een aquarel van de wederopbouw van het Belfort. Tussen die twee iconische momenten in worden talloze andere taferelen en aspecten van de oorlog verbeeld door Alfred Ost, Theophile-Alexandre Steinlen, Frank Brangwyn, Henri de Groux, Karel Lauwers, Eugeen Van Mieghem, Wyndham Robinson, René De Pauw, Paul Jouve, Armand Jamar en Modest Huys.

reflectie & hedendaagse kunst

Op het scharnierpunt, waar het historische gedeelte overgaat in de naoorlogse herdenking, maakt de permanente tentoonstelling ruimte vrij voor artistieke reflectie. Elk jaar wordt dit deel van het museum ingenomen door een kunstenaar die de erfenis van de Grote Oorlog aangrijpt voor hedendaagse interpretatie en creatie.

PALMARES